Amatérske divadlo a autorský muzikál? Na prvý pohľad trošku komplikované spojenie, ale ansámbel Divadla TANDEM však svojich divákov už v minulosti presvedčil, že sa to nielen dá, ale že takýto žáner je divácky žiadaný a publikum ho prijíma s nadšením. A prečo v záverečnej časti seriálu o dejinách nášho divadla spomíname muzikál? Lebo práve ním, konkrétne upravenou verziou historického muzikálu STAROVAL, sa tandemáci rozhodli dať slávnostnú a dôstojnú bodku za desaťročím pôsobenia svojho divadla.
Autorom libreta, hudby a zároveň režisérom tohto ambiciózneho a veľkolepého projektu je Martin Michael Benčič. Myšlienka, ktorá ho priviedla k napísaniu prvých scén sa zrodila, ako sám vraví, keď bol na návšteve hradu Špilberk a muzikál Notre Dame de Paris, ktorý tej myšlienke dal konkrétnejší vzhľad. Pôvodnú verziu Starovalu súbor odpremiéroval 07.02.2014 a zažila mimoriadny divácky ohlas. Základom je príbeh lásky nespravodlivo (a na doživotie) odsúdenej Berty a rovnako potrestaného Eframa, do ktorej vstupujú osudy ďalších postáv poznačené vášňou, sklamaním, oddanosťou, zradou, vierou, prchavým šťastím, tragédiami a zločinom. Muzikál má viacero paralelných dejových línií spojených v jeden celok, a ani jedna z postáv však nie je vyslovene dobrá či zlá. Počas celého predstavenia hercov a spevákov na javisku sprevádzajú čierne a biele prízraky. Ich vyjadrením nie je reč, ale pohyb a sú symbolom toho, že tak ako v živote, tak ani v tomto divadelnom príbehu nič nie je vyslovene čierne či biele. Veríme, že upravená a nanovo zinscenovaná verzia Starovalu zažiari na divadelnom nebi ešte výraznejšie ako pôvodná. Máme na to všetky predpoklady, pretože oproti minulosti sa na tom súčasnom prevedení podieľajú aj skúsenejší speváci a tanečníci.
Pre zaujímavosť: z predchádzajúcej verzie sa do aktuálnej dostali dvaja herci a speváci. Je ním kňaz Ignácius v podaní M. M. Benčiča a jedna z dvoch predstaviteliek Berty, ktorou je Martina Jandačková. Momentálne prebiehajú posledné skúšky Starovalu, dolaďujú sa scény, choreografie, herecké a najmä spevácke party. S prípravami však súbor začal už pred rokom a pol, a to veľkým konkurzom. Počas dvoch dní jeho trvania preveril nielen spevácke, ale aj herecké a pohybové schopnosti prihlásených. Porota v zložení M. M. Benčiča, Ľudmily Benčičovej Duducovej alias Mamče a Petra Trnku alias Trnkyho mala čo robiť, aby z množstva zúčastnených vybrala tých najlepších.
„Kritériami prijatia na konkurzoch nie sú len talent, ale aj osobnosť uchádzačov, pretože je veľa ľudí, ktorí sú veľmi schopnými hercami, ale vieme, že ich povaha by k nám nesedela. Tým pádom by sa trápili aj oni, aj my. Samozrejme, aj my sme sa už pomýlili a časom sa k nám dostali členovia, o ktorých sme na začiatku neboli presvedčení. Osobne nie som ten typ, ktorý si všíma, čo ľudia na konkurze ukážu alebo vedia, ale práve naopak – čo neukážu a čo nevedia. To je pre mňa podnet, aby som vedel, na čom potrebujeme s nimi zapracovať a aký tam je potenciál,“ hovorí M. M. Benčič. Samotný skúšobný proces Starovalu spočiatku komplikovala, obmedzovala a brzdila pandemická situácia, ale členovia projektu sa nevzdávali a využili každú príležitosť na skúšanie speváckych, hereckých či tanečných akcií.
Skúšalo sa, kde sa len dalo, okrem iného napríklad v byte Martina M. Benčiča, ale aj na prenajatých pódiách a v tanečných sálach. Intenzívne skúšky prebiehali už počas leta. A ako to pri veľkých projektoch chodí, v tomto prípade tiež niekoľko ľudí prerušilo skúšky, ukončilo spoluprácu s divadlom a nahradili ich noví. Koniec jedného je zároveň začiatkom nového, takže napríklad zlomovým bodom pre tanečné vstupy bolo odstúpenie dovtedajšej choreografky Kataríny Rusnákovej, ktorú nahradila skvelá Alžbeta Benianová. V spolupráci s tanečnicami Marcelou Rédlerovou a Soňou Zajícovou nasadili vysokú latku a scény získali punc profesionality. A aby sme nezabudli, dôležitou súčasťou muzikálu sú pôsobivé kostýmy. Táto starosť pred rokom a pol pripadla kostymérke Ľudmile Benčičovej Duducovej. Obývačka v jej byte sa na dlhší čas zmenila na skúšobňu a sklad postupne pribúdajúcich častí jej garderóby všetkých postáv. Pri šití a realizácii Mamči výdatne pomáhala naša šikovná Blanka Veselá Konečná (predstaviteľka Viery zo satiry ÚPRIMNE).
Na záver zostáva len jediné: zaželať Starovalu (a všetkým, ktorý sa podieľali na jeho realizácii) toľko úspechu, potlesku a divákov, koľko práce, potu, času, odhodlania, driny a občas aj sĺz bolo treba na to, aby v plnej paráde opäť zažiaril na javisku.
OBNOVENÁ PREMIÉRA: 03.02.2023
Spracovala: Daša Čejková
Upravil: Michal Kiseľ
Zverejnené: 04.12.2022
© Copyright 2012 – 2024