Prišiel rok 2013 a s ním aj prvé hosťovania Divadla TANDEM mimo Bratislavy. Zároveň sa na niekoľko nasledujúcich sezón, presnejšie vyše päť rokov, domácou scénou ansámblu stal legendárny V-klub. Prvú premiéru v tomto priestore odohrali 7. februára 2014, a bol ňou historický muzikál STAROVAL. Toto predstavenie sa stalo pre mnohých tandemákov srdcovou záležitosťou a medzi divákmi patril medzi najdiskutovanejšie inscenácie kvôli spracovaniu, dejovým líniám i samotnej hudbe. STAROVAL bol v poradí druhým muzikálom v divadle a jeho autor, Martin Michael Benčič vedel, že v tomto prípade chce ponúknuť dielo na vyššej úrovni.
„STAROVAL je moja srdcovka. Vedeli sme, že po muzikáli KRV A CIT chceme ďalší, ale potrebujeme sa naňho lepšie pripraviť.“
Od premiéry, ako sa STAROVAL dostal na javisko pred divákov, sa hral v pôvodnej verzii celé dva roky. Potom prešiel reedíciou a hudobnými úpravami. Oproti iným predstaveniam bola náročnejšia réžia a aj celková výprava – mnohé kostýmy boli ušité, na mieru sa vyrábali kulisy a do detailov sa riešili rekvizity. Menili sa tiež predstavitelia niektorých postáv, napríklad herec Peter Trnka hral pôvodne postavu Eframa a následne bol zmenený za kráľa. Filip Staňo mal pôvodne hrať kňaza (Otec Ignácius) v alternácii s Martinom Michaelom Benčičom a nakoniec hral Eframa a podobne. Najväčšie posuny sa odohrali v tanečných úlohách čiernych a bielych prízrakov.
„Do posledného odohraného predstavenia som bol ja jediný, kto zostal vo svojej pôvodnej úlohe bez zmeny. Iní sa buď alternovali alebo zmenili postavu, ktorú hrali,“ hovorí Martin.
Muzikál má vo svete a ako sa ukázalo, tak aj u nás, mnoho fanúšikov. Je to vždy jasná akcia s tancami, piesňami, zaujímavým dejom a ak sa dá, tak aj s trochou humoru. Podklad sa musí prispôsobiť divadelnému prevedeniu i hudobnej zložke. Prevedenie muzikálov v ochotníckom divadle je síce amatérske a ľudia väčšinou nemajú v tejto oblasti žiadne skúsenosti, zato počas celého procesu nácvikov na sebe usilovne pracujú.
„Pri muzikáli musí byť performer omnoho zručnejší, prispôsobivejší, dynamickejší a musí mať lepšiu kondíciu. Každý účinkujúci sa potrebuje pripravovať omnoho viac aj sám, a hoci sa rozcvičujeme aj pred skúškou činohry, predsa len, keď má človek hrať, spievať a tancovať zároveň, tá rozcvička a príprava vyzerá značne inak. Veľmi veľa času zaberie, kým sa speváci svoje piesne naučia tak, že ich dokážu plynulo dávať dokopy s pohybom,“ vysvetľuje Martin Michael Benčič, ktorý hudbu, texty piesní a libreto zvládol napísať približne za pol roka.
„Rád si vytváram vlastný svet a zamýšľam sa nad ním nielen z psychologického hľadiska, keďže som tento odbor tri roky študoval. Je to pre mňa niečo fascinujúce a priznám sa, že písať potrebujem sám, pretože je to v istom zmysle veľmi individuálna a intímna vec,“ približuje proces tvorby.
STAROVAL je oproti predchádzajúcemu muzikálu KRV A CIT podaný omnoho poetickejšie a celkovo je viac prepracovaný či už po zvukovej, svetelnej, hereckej, speváckej, kostýmovej alebo scénickej stránke. Čo sa žánru týka, čerpá zo štýlu francúzskych muzikálov. Je plný výrazných emócií, dôležitými dejovými linkami sú romantika, zrada, láska, sklamanie, viera v Boha a nádej. Dôležitou súčasťou Starovalu sú tanečné scény. Tie pôvodné však nevychádzali z vopred zostavených a nacvičených choreografií, ale bol to skôr scénický pohyb prameniaci z konkrétnych pocitov a odohrávajúceho sa deja.
Jednou z ambícií autora a režiséra v procese skúšania a nácvikov bolo, aby výsledok prezentoval, ako výrazne sa tandemácky kolektív posunul a zlepšil za dva roky, čo ubehli od premiéry predchádzajúceho muzikálu KRV A CIT. Je preto pochopiteľné, že pri skúškach mal na hercov oveľa vyššie a prísnejšie nároky, čo so sebou prináša nemnohé komplikácie a občas aj nedorozumenia. Výsledok však stál zato a STAROVAL sa stal najdlhšie hraným muzikálom v doterajších dejinách Divadla TANDEM. Vďaka nemu pribudli nové talenty i stabilní diváci.
Dnes už môžeme prezradiť, že momentálne umelecký kolektív pracuje na novom naštudovaní tohto legendárneho muzikálu. Úpravou prešla hudba, texty piesní a zmeny nastali aj v tanečných vstupoch – tentoraz budú nielen pocitovou záležitosťou, ale najmä cielenou, precízne zostavenou a nacvičenou choreografiou. Skúškam predchádzal mega konkurz, v rámci ktorého do súboru pribudli kvalitní speváci a tanečníci. Diváci sa už teraz majú na čo tešiť a veríme, že ocenia všetku drinu a množstvo času venovaného prípravám, aby sa STAROVAL opäť zaskvel na javisku.
Na základe informácií z absolventskej písomnej práce Veroniky Hajdukovej spracovala: Daša Čejková
zverejnené: 29.05.2022