![]()
ROZHOVORY SO SMRŤOU – 2. PREMIÉRA
ROZHOVORY SO SMRŤOU /činohra, čierna komédia/
15+ 28. 3. 2025 19:00 DOM KULTÚRY Lúky
Predstavte si, že vás jedného dňa navštívi Smrť. Neprichádza v plášti s kosou, ale s iróniou a vtipom ostrým ako britva. V „Rozhovoroch so smrťou“ sledujeme Dáriusa, ktorý sa ocitne tvárou v tvár vlastným strachom a otázkam, ktoré roky ignoroval. Pripravte sa na dramatickú čiernu komédiu plnú sarkazmu, kde je smrť až prekvapivo živá a rozhodnutá odhaliť Dáriusovi i vám, čo to znamená skutočne žiť.
Vstupenky sú k dispozícii v sieti Ticketportal.
Dĺžka predstavenia: 75 – 85 minút
Dostupnosť: od 15 rokov
Žáner: činohra, čierna komédia
Dátum premiéry: 14. 3. 2025, Dom kultúry Lúky
Hrajú:
Dárius: Martin Michael Benčič / Peter Čambor
Smrť: Alžbeta Benianová / Helena Žižáková
Zuzana: Ilona Dachyshyn / Nina Bičanová / Michaela Patajová
Mama: Marianna Mašátová
Miro/Mirka: Patrik Gádoši / Petra Halámková
Réžia, námet, autor inscenácie, hudba: Martin Michael Benčič
Kostýmy, predaj vstupeniek: Ľudmila Benčičová Duducová
Rekvizity, kulisy: Natália Šranková
Svetlá, zvuk: Helena Žižáková / Alžbeta Benianová
Srdečne ďakujeme Domu kultúry Lúky v Bratislave, ktoré nám poskytlo priestory pre naskúšanie inscenácie.
© Divadlo TANDEM 2025
Zaujímavosti
- Divadelná hra mala pred dopísaním tri rôzne verzie. V prvom náčrte sa dej odohrával pár týždňov pred oslavou 30. narodenín postavy Dáriusa. Dej prebiehal podobne ako vo finálnej verzii, ale celé predstavenie končilo oslavou, kde mal Dárius svojim blízkym oznámiť, že sa rozhodol už ďalej smrťou netrápiť. V druhom návrhu mal príbeh skončiť Dáriusovým rozhodnutím zostať so Zuzanou a mať deti. Tento nápad autorovi (Martin Michael Benčič) prišiel vzhľadom na celú situáciu veľmi neuveriteľný, a preto sa rozhodol pre záver, ktorý vidíme vo finálnom naštudovaní.
- Nápad zrel v hlave autora takmer dva roky.
- Študovanie materiálov o téme smrti trvalo autorovi takmer rok. Neskôr sa vyjadril, že napriek tomu o téme nevie skoro nič. Bližšie o tom povedal vo svojom príspevku.
- Celkové spracovanie bolo inšpirované francúzskymi komédiami. Autor sa vyjadril, že sa mu vždy páčilo, ako Francúzi dokážu s ľahkosťou a humorom podať vážnu tému. To mu prišlo ako vhodný spôsob spracovania témy smrti.
- Hudby malo byť v inscenácii pôvodne omnoho menej. Autor sa rozhodol pre jej rozšírenie z dôvodu dotvárania atmosféry. Inšpiráciou bola filmová hudba.
- Pôvodne mali byť všetky postavy alternované obomi pohlaviami. Autor videl túto možnosť ako zaujímavý nápad pre rôzne vykreslenie rovnakých situácií. Nakoniec sa tento nápad uskutočnil iba pri postave Mira/Mirky.
- Autor videl postavu Smrti viac ako muža. Členovia divadla na konkurze viac ako ženu.
- Každý člen divadla prešiel interným konkurzom. Autor a režisér v jednej osobe nepísal úlohy na nikoho konkrétneho a nechal ľudí, ktorí majú záujem v hre účinkovať, aby sa prihlásili. Každý musel vyskúšať aspoň dve postavy. Jediný, kto sa zúčastnil konkurzu na všetky postavy, bola Helena Žižáková.
- Smrť nemala byť sama. V pôvodnom texte je postava tanečného asistenta, ktorý mal výrazne dopĺňať estetickú stránku pohybových scén. Keď sa inscenácia začala pripravovať, režisér (Martin Michael Benčič) kvôli symbolike a lepšej prehľadnosti túto postavu odstránil.
- Farebný koncept kostýmov nie je náhodný. Každá postava má na sebe symbolické farby podľa aktuálneho emočného a osobnostného rozpoloženia. Dárius začína v čiernej. S jeho postupným uvoľnením postupne prichádzajú aj iné farby. Zuzana začína vo veselých farbách, ktoré postupne tmavnú, mama si drží stále koncept dámy aj napriek emočným výkyvom a Miro/Mirka má záľubu v bláznivých farebných kombináciách.
- Kostým Smrti je jeden z najťažších a najdrahších v histórii divadla. Zadanie pre kostymérku (Ľudmila Benčičová Duducová) nebolo jednoduché. Malo ísť o oblečenie, ktoré má zakryť pohlavné znaky, pôsobiť démonicky, ale zároveň komicky a s prechodom červenej farby do čiernej. Keďže nebolo možné nájsť vhodnú látku, musela byť urobená na mieru.
- Zjav Smrti bol inšpirovaný hororom Insidious.
- Smrť drží pri Dáriusovi tarotové karty. Viackrát ich mieša, čo symbolizuje, ako má jeho život a osud pevne v rukách. Keď sa Dárius od nej konečne odosobní, karty už nie sú potrebné, a preto ich zahadzuje.
- Každá postava má smerom k Dáriusovi špecifický pohyb. Smrť sa od začiatku pohybuje pri ňom, čo symbolizuje jeho posadnutosť touto postavou. Ako sa s ňou zmieruje, Smrť sa k nemu tlačí stále menej a menej. So Zuzanou sú si najprv veľmi blízki, ale ako sa ich vzťah kazí, sú od seba ďalej a ďalej. Medzi ním a mamou je hlboký vzťah poznačený silnými ranami, ale napriek tomu majú k sebe veľmi blízko. Miro/Mirka sa snaží od začiatku k Dáriusovi dostať, ale až keď sa Dárius uvoľní, tak sa k sebe skutočne priblížia.