HISTÓRIA DIVADLA TANDEM 1. časť: Ako vzniklo divadlo
Aké ingrediencie sú dôležité, aby vzniklo divadlo? Podľa slov zakladateľa autorského Divadla TANDEM, Martina Michaela Benčiča, dôležitý je najmä líder. Človek, ktorý celému projektu verí, vie, čo robí, rozumie divadlu a dokáže súbor doviesť k viditeľným výsledkom. Podľa môjho názoru Martina Michaela Benčiča možno s prehľadom považovať za majstra všetkých divadelných remesiel. Je autorom, režisérom, hercom, spevákom, tanečníkom, hudobným skladateľom, libretistom, aranžérom, organizátorom.
Ako vraví, miluje rôzne druhy umenia a vždy rád tvoril, či už to boli knihy, pesničky, divadelné hry, divadlo však najviac formovalo jeho osobnosť. Venoval sa mu odmalička. Za jeho prvé „dielko“ môžeme považovať rozprávku, ktorú s deťmi odohrali na dvore – v tom čase mal iba päť rokov. V roku 2007 začal navštevovať dramatický krúžok. Náhoda zapracovala. S učiteľom prišli do centra voľného času a on ho tam predstavil ako nádejného herca. Ako štrnásťročný zakotvil v Divadle Klasik, kde sa naučil len to najlepšie, najmä pod dohľadom Moniky Kovalčíkovej-Ondrejkovej.
Tvrdí, že mal šťastie na ľudí a na to, že ho obsadzovali najmä do hlavných, aj keď najmä záporných úloh.
„Občas som túžil zostať v úzadí, ale väčšinou mi bolo povedané, že na to som príliš výrazný a bola by ma tam škoda. Viem, že to znie dosť narcisticky, ale opakujem len to, čo hovorievali ľudia mne.”
Po ukončení strednej školy zameranej na prácu animátora voľnočasových aktivít pokračoval v štúdiu psychológie na vysokej škole. V tom čase už mal vlastné divadlo, ktoré založil ako sedemnásťročný. Týmto začalo obdobie hľadania nadšencov, námetov, entuziazmu, pričom najdôležitejšou oporou Martinovi bola jeho najbližšia rodina.
Založeniu divadla predchádzala práca na prvom autorskom muzikále
KRV A CIT. Treba spomenúť, že kým "dielko" vznikalo, ešte stále nebolo jasné, či to bude tzv. jednorazová záležitosť bez úspechu, alebo sa stane prvou lastovičkou v repertoári nového divadla. Autor hru ešte ani nedokončil, keď začal hľadať hercov a členov tímu. Hoci divadlo nemalo názov, na základe vyvesených plagátov sa prihlásilo a konkurzu zúčastnilo množstvo ľudí.
Po desiatich mesiacoch tvrdej práce na librete, režisér napokon oznámil obsadenie jednotlivých postáv a mohlo sa začať so skúškami v priestoroch bratislavského Centra voľného času na Štefánikovej 35. Problémy však viac-menej pokračovali. Niektorí ľudia odchádzali, iní ich nahradili a nikto netušil, či premiéra vôbec bude. Okrem toho sa museli vyriešiť všetky základné, nie ľahké otázky – ak teda divadlo vznikne, ako bude fungovať, kam bude smerovať a tiež, ako sa bude volať.
Pri otázke, čo bolo inšpiráciou pri vymýšľaní názvu divadla,
Martina Michaela Benčiča odpovedá:
„Začali sme vymýšľať rôzne názvy, na ktorých sa podieľali takmer všetci vtedajší členovia, ale žiadny z nich sa nám nepáčil. Po možno dvoch týždňoch sme už boli z toho pomerne zúfalí. Jedného dňa som sa s vtedajšou členkou prechádzal po, v tom čase rozbúranom, Šafárikovom námestí v Bratislave a ona sa ma z ničoho nič spýtala – Maťo, a čo znamená tandem? Odpovedal som, že netuším, tak sme volali jednej našej herečke, ktorá bola špecifická tým, že mala obrovské množstvo slovníkov. O pár minút sme už vedeli, že to slovo má asi sedemdesiat významov. V ušiach nám však zarezonovali najmä tieto tri:
jeden smer, jedna cesta, jeden cieľ. V tom momente sme na celú ulicu zvolali:
To je ono! A názov bol vybraný.“
Jeden smer, jedna cesta, jeden cieľ boli istú dobu aj sloganom divadla, ale keďže mnohí ich upodozrievali, že tým podporujú určitú politickú stranu, po čase ich stiahli.
Divadlo malo svoj názov a po mnohých personálnych, finančných aj organizačných komplikáciách sa napokon členovia súboru aj diváci dočkali premiéry muzikálu
KRV A CIT, príbehu o moci, láske a zrade. Stalo sa tak 15. júna 2012 vo vypredanej veľkej sále
Dome kultúry Dúbravka, ktorý bol zároveň na celú prvú divadelnú sezónu domovskou scénou
Divadla TANDEM.
Ak si chcete pozrieť video o tom, ako vzniklo divadlo, stačí si kliknúť na tento link:
https://www.youtube.com/watch?v=7Y1Byxw36Co
Na základe informácií z absolventskej písomnej práce Veroniky Hajdukovej spracovala:
Daša Čejková
zverejnené: 30.01.2022