Veľkolepý muzikál plný citov, spravodlivosti, pravdy a krívd. Strhujúci a zároveň dojímavý konflikt lásky a zrady, v ktorom si čisté ľudské šťastie hľadá svoju cestu…
Dĺžka predstavenia: 120 – 130 minút + prestávka
Dostupnosť: od 12 rokov
Žáner: muzikál, dráma
Dátum premiéry: 07.02.2014, V-klub
Dátum obnovenej premiéry: 03.02.2023, Dom kultúry Lúky
Berta: Martina Jandačková / Katarína Mojžišová
Efram: Matej Kurtulik / Matúš Lištiak
Kňaz: Martin Michael Benčič
Milena, mama: Bibiana Nováková
Kráľ: Stanislav Mráz / Vladimír Bezák
Tanečné prízraky:
Alžbeta Benianová, Michaela Švidraňová, Adriana Červená, Soňa Zajícová
Kurtizány:
Alžbeta Benianová, Michaela Švidraňová, Adriana Červená, Soňa Zajícová, Ilona Dachyshyn / Michaela Patajová
Otec: Peter Čambor
Malá Berta: Ilona Dachyshyn / Michaela Patajová
Malá Milena: Helena Žižáková
Juliana: Nina Bičanová
Sudca: Vladimír Kunst
Company:
Nina Bičanová, Marianna Mašátová, Ilona Dachyshyn / Michaela Patajová, Ján Gazda, Peter Čambor, Vladimír Kunst
Spevácky zbor:
Petra Halámková, Ivan Račko, Lukáš Majerík, Alžbeta Vojtušová, Helena Žižáková, Petra Znášiková, Petra Dúbravková
Réžia, námet, hudba, aranžmán, texty piesní, libreto, hudobné naštudovanie: Martin Michael Benčič
Rekvizity, kulisy: Alexandra Smatanová, Adela Hanzalíková, Natália Šranková, Andrej Marek
Konštrukcia kulís: Juraj Tomka, Tomáš Tomka, Marek Tomka
Kostýmy: Ľudmila Benčičová Duducová, Blanka Konečná Veselá
Krajčírka: Blanka Konečná Veselá
Choreografia: Alžbeta Benianová, Marcela Rédlerová, Soňa Zajícová
Tanečná réžia, asistent réžie: Marcela Rédlerová
Zvuk: Patrik Gádoši
Svetlá: Peter Trnka
Marketing: Martin Michael Benčič
Asistencia: Daša Čejková
Srdečne ďakujeme Domu kultúry Lúky, Rastislavovi Mačicovi, Komornému divadlu v Stupave, Štúdiu tanca a pohybu Alegria v Trnave za poskytnutie priestorov pre naskúšanie inscenácie, Alexandrovi Filipovi a Rastislavovi Šeligovi pri príprave rekvizít a kulís a Petrovi Šišovskému za pomoc pri výučbe valčíku.
© Divadlo TANDEM 2024
• Ide o tretiu verziu muzikálu. Prvá premiéra sa uskutočnila 7. februára 2014 v bratislavskom Véčku, kde následne po úpravách prebehla iba s niekoľkomesačnou pauzou 5. decembra 2016 druhá premiéra.
• Obnovená premiéra bola presunutá z 9. decembra 2022 z dôvodu prerábania Veľkej sály v Dome kultúry Lúky na 3. februára 2023.
• Z pôvodného obsadenia hrajú iba dvaja rovnakí herci – Martina Jandačková (Berta) a Martin Michael Benčič (kňaz). Martin je zároveň jediný predstaviteľ, ktorý hral zatiaľ na každom predstavení.
• Aktuálna verzia Starovalu je oproti pôvodnej predĺžená o viac než pol hodinu. Nezmenilo sa iba celkové naštudovanie, ale aj piesne a charakter niektorých postáv. Mnohé z pôvodných piesní sa v aktuálnej verzii nenachádzajú, boli výrazne upravené alebo nahradené a doplnené inými.
• Najmenšie zmeny oproti originálu z roku 2014 sú v piesni Raz to tu opustím (Berta). Napriek rôznym naštudovaniam si stále zachovala svoje pôvodné miesto v rámci umiestnenia muzikálu, podobného speváckeho prejavu i takmer totožný text.
• Pieseň Bože, prosím (kňaz) doteraz v každej verzii zmenila svoje poradie. V pôvodnej zaznela ešte pred Raz to tu opustím, v roku 2016 po prestávke a v aktuálnej sa objaví až v polovici druhého dejstva po piesni Čo život dáva.
• Z pôvodnej verzie sa na javisku neukázalo takmer nič. Keďže v aktuálnej verzii prišlo k výrazným zmenám (vrátane obdobia, kedy sa muzikál odohráva), len málo kostýmov a rekvizít z pôvodného naštudovania sa mohlo využiť aj teraz. Mnohé museli byť dovezené zo zahraničia.
• Konkurz sa z dôvodu veľkého počtu záujemcov predĺžil z jedného na dva dni (18. - 19. októbra 2021). Napriek tomu nebol dostačujúci a robil sa dodatočný na ďalších tanečníkov i spevákov.
• Kvôli pretrvávajúcim epidemiologickým opatreniam sa spevácke skúšky začali online.
• Na javisku sa dokopy objaví vyše päťdesiat kostýmov. Keďže niektoré nebolo možné zohnať, boli ušité alebo prerobené ručne.
• Príprava novej verzie trvala vyše dva roky. V januári 2021 začal autor Martin Michael Benčič prepisovať pôvodnú verziu, ktorú dorobil až v novembri toho roku. V čase konania konkurzu tým pádom nebolo stále k dispozícii kompletné libreto, notový záznam či hudobné podklady.
• Už v pôvodnej verzii muzikálu boli pohyblivé mreže na scéne komplikáciou. Z toho dôvodu malo ísť pri pôvodnom nápade novej verzie o niekoľko rôznych kulís, ktoré sa na javisku vystriedajú. Z dôvodu finančných a priestorových obmedzení museli byť zjednodušené na jednu pohyblivú kulisu. Preto vznikli mreže skombinované so stenami, ktoré sa dali využívať vo viacerých scénach. Najväčším problémom sa opäť ukázala manipulácia na javisku, kvôli ktorej sa museli niekoľkokrát prerábať.
• Mnohokrát sa skúšalo aj na troch miestach naraz. Z dôvodu náročnosti projektu sa často skúšalo nielen vo viacerých miestnostiach Domu kultúry Lúky naraz, ale aj v iné dni a v iných budovách. Mimo bežných skúšok sa spevácky zbor stretával v skúšobni Rastislava Mačicu, tanečné prízraky v Štúdiu tanca a pohybu Alegria v Trnave a celé obsadenie v Komornom divadle v Stupave. Z dôvodu nedostatku času sa tentokrát výnimočne skúšalo aj počas leta.
• Obsadenie sa od prvých skúšok po premiéru niekoľkokrát vymenilo alebo doplnilo. Napriek upozorneniam si viacerí na začiatku neuvedomili náročnosť projektu a preto odišli sami alebo boli vymenení.
• V dôsledku chorôb sa celé obsadenie nestretlo počas skúšok ani raz celé.
• Nápad opäť uviesť Staroval vznikol pri príležitosti desiateho výročia divadla. V roku 2022 oslavovalo Divadlo TANDEM desať rokov od uvedenia svojej prvej inscenácie (muzikál Krv a cit). Keď sa rozmýšľalo, ako sa jubileum oslávi, presadil sa nápad obnoviť jednu z najúspešnejších komédií divadla Za meškanie sa ospravedlňujeme a najúspešnejší muzikál Staroval.
• Ide o najdrahší projekt v histórii divadla. Kvôli novému konceptu bolo nutné najviac peňazí investovať najmä do nových kostýmov.
• Na projekte dokopy pracovalo viac ako päťdesiat ľudí.
• Počas príprav muzikálu prišlo k veľkej zmene v základnom tvorivom tíme. Pôvodná choreografka sa po pár mesiacoch skúšania odsťahovala a tak po nej prebrala úlohu Alžbeta Benianová, ktorá pôvodné choreografie prerobila, doplnila a začala pracovať s tanečníkmi od začiatku.
• Počas doby skúšania sa stal vážny úraz. Marcela Rédlerová (tanečný prízrak) si počas športovej aktivity poranila nohu a preto sa jej alternáciou stala Michaela Švidraňová. Napriek tomu Marcela z muzikálu neodstúpila a prebrala po Alžbete Benianovej tanečnú réžiu.
• Hrozilo, že muzikál nebude možné doskúšať. V októbri 2022 začali hromadne chorľavieť členovia obsadenia. Niekedy bolo takmer nemožné skúšať. Aj vďaka tomu išlo o jedno z najťažších skúšaní v dejinách divadla. Muzikál sa stihol doskúšať len vďaka odloženej premiére z dôvodu prerábania sály.
© Copyright 2012 – 2024